We houden van de jaren 90 en we weten dat we niet de enige zijn. We waren dus behoorlijk excited om te zien dat enkele van onze favoriete zaken uit de jaren '90 een comeback maken, van klassieke filmremakes en tv-reünies tot klassieke modetrends.
Maar wat waren de beste dingen aan de jaren '90? We zijn op onderzoek gegaan in de UK om er meer over te weten te komen.
De 50 beste dingen uit de jaren '90
Het lijkt erop dat tv uit de jaren 90 meer dan 20 jaar later populair blijft! Friends kwam als een duidelijke winnaar uit de bus, waarbij een kwart van de mensen die we spraken zei dat dit het beste was van de jaren '90, op de voet gevolgd door The Simpsons en Crystal Maze. Andere populaire shows waren The Fresh Prince of Bel Air, Buffy the Vampire Slayer en Ab Fab.
Muziek is het beste deel van de cultuur uit de jaren 90
Volgens onze enquête is muziek het ding dat we ons het meest herinneren aan de jaren '90, waarbij bijna 30% van de respondenten zegt dat dit hun favoriete aspect van de cultuur van de jaren '90 was. Wat betreft naar wie we luisterden, de Spice Girls, Take That, Oasis en Westlife behoorden tot de meest populaire artiesten.
Ons onderzoek bevestigde ook de impact die deze artiesten hebben gehad: 30% zegt dat pop uit de jaren 90 een blijvende impact heeft gehad op de toekomst van muziek en 25% zegt hetzelfde over Britpop.
TV was het op één na populairste aspect van de cultuur van de jaren 90, gevolgd door films en technologie. Achteraan stonden mode en politiek, met minder dan 1 op de 10 mensen die zeiden dat dit het beste was van de jaren '90.
Hoe leert de volgende generatie over de cultuur van de jaren 90?
Meer dan de helft van de mensen die we spraken, zei dat ze veel nostalgie hebben naar de jaren '90, terwijl een derde zei dat het het beste decennium was. Maar hoe zit het met mensen die niet oud genoeg zijn om de jaren 90 te hebben meegemaakt?
Voor de jongere generatie zijn sociale media de grootste inspiratiebron, met meer dan 40% die zegt dat ze hier de cultuur van de jaren 90 hebben geleerd. Films, tv en muziek waren de volgende meest voorkomende plaatsen om meer over de 90's te leren, gevolgd door ouders en grootouders.
Bericht om mee naar huis te nemen
We houden van de jaren '90. En zoals we kunnen zien, zal deze aanhoudende obsessie niet snel verdwijnen. We zijn er zelfs zo dol op dat we besloten een vleugje nostalgie toe te voegen aan Impact Week met producten in limited edition, zoals onze Power Rangers Clear Whey Protein.