Het is moeilijk te ontkennen dat alles wat de moeite waard is, een prijs heeft - letterlijk. Of het nu gaat om een sportschoollidmaatschap, studiopas, online abonnement, degelijke trainingskleding of supplementen om je te helpen je doelen te bereiken, velen van ons zullen ons zuurverdiende geld afstaan in de zoektocht naar een gezond lichaam.
Maar hoeveel besteden Britten precies aan fitness, en hoe beïnvloeden de stijgende kosten van levensonderhoud onze uitgaven?
We hebben meer dan 2.000 Britse volwassenen ondervraagd over hun uitgavenpatroon op het gebied van gezondheid en fitness om te zien wat onze prioriteiten zijn als het gaat om het behalen van onze persoonlijke records. Dit is wat we hebben gevonden...
1 pound staat op dit moment gelijk aan ongeveer 1,18 euro.
De gemiddelde persoon besteedt £ 207,64 per maand aan gezondheid en fitness
In totaal besteedt de gemiddelde Brit £ 207,64 per maand aan zijn gezondheids- en fitnessroutine – wat neerkomt op £ 201.826,08 in een gemiddeld leven*.
De hoogste uitgaven gaan naar gezonde boodschappen, gemiddeld ongeveer £ 31,49 per maand. Dit wordt gevolgd door trainingskleding, waaraan Britten gemiddeld £ 15,93 per maand besteden; eiwitpoeders en sportsupplementen (£ 14,76 per maand); vitamines en superfoods (£ 14,74 per maand) en sportvakanties (£ 14,65 per maand).
Zonder het meenemen van gezonde boodschappen geven Britten nog steeds gemiddeld £ 176,15 per maand uit aan hun fitnessgewoonten – een stijging van 42,1% ten opzichte van de £ 124 die ze vijf jaar geleden besteedden.
Waar geven Britten het meeste geld uit om fit te blijven?
Natuurlijk kopen de meeste gezondheidsbewuste Britten gezonde boodschappen en verse producten. Maar dit is wat we nog meer minstens één keer per maand kopen om onze fitnessdoelen te bereiken:
- Gezonde boodschappen - 79% (gemiddelde besteding: £ 31,49)
- Vitaminesupplementen en superfoods - 48% (gemiddelde besteding: £ 14,74)
- Eiwitpoeders en sportsupplementen - 39% (gemiddelde uitgave: £ 14,76)
- Lidmaatschap sportschool - 37% (gemiddelde uitgave: £ 14,05)
- Maaltijdplanning of dieet-tracking-app - 37% (gemiddelde besteding: £ 13,02)
- Gezonde maaltijd abonnement box – 36% (gemiddelde besteding: £13,43)
- Fitnesslessen - 35% (gemiddelde uitgave: £ 12,88)
- Diëtist of voedingsdeskundige (online of offline) – 33% (gemiddelde uitgave: £ 12)
- Online fitnessabonnement/-app – 32% (gemiddelde besteding: £ 12,48)
- Studiopas/lidmaatschap – 31% (gemiddelde besteding: £12,24)
- Personal trainer - 30% (gemiddelde uitgave: £ 12,75)
- Trainingskleding - 23% (gemiddelde besteding: £ 15,93)
- Fitnessapparatuur - 22% (gemiddelde besteding: 13,22)
- Sport- en actieve vakanties - 21% (gemiddelde besteding: £ 14,65)
Vitaminesupplementen en superfoods zijn de meest gekochte artikelen na gezonde boodschappen, waarbij bijna de helft van de Britten ze een keer per maand of vaker koopt. Daarna volgen eiwitpoeders en sportsupplementen (39%), sportschoollidmaatschappen (37%), apps voor maaltijdplanning of dieetvolgsystemen (37%) en abonnementen voor gezonde maaltijden (36%).
Welke steden in het VK geven het meeste uit aan hun gezondheid en fitness?
Wat beïnvloedt onze bestedingsgewoonten aan fitness?
36% van de ondervraagden zei dat ze evenveel kans hadden om geld uit te geven aan hun mentale gezondheid als aan fysieke gezondheid. Dit suggereert dat de voordelen van een sterke geestelijke gezondheid naast fysieke niet verloren gaan voor het publiek en dat velen dit in hun algemene welzijnsdoelen verwerken.
De belangrijkste redenen waarom Britten geld uitgeven aan hun lichamelijke gezondheid waren om zich goed te voelen of meer zelfvertrouwen te krijgen (35,2%), om zich gezonder te voelen (30,4%), om in vorm te komen of hun lichaamsbouw te verbeteren (23,8%), stress te verminderen (20%) en een goede geestelijke gezondheid hebben (13,5%).
Als het gaat om het kiezen van welke producten en diensten ze uitgeven, zeiden de meeste Britten dat ze kijken of iets waar voor zijn geld heeft (28,4%), en ook of het positieve recensies heeft (17,2%). Andere beïnvloedende factoren zijn of een product van goede kwaliteit lijkt (16,7%), aanbevelingen van familie of vrienden (15,4%) en of er een Pay-As-You-Go-optie beschikbaar is (12,7%).
Het feit dat twee van de vijf belangrijkste factoren draaien om de kosten- en betalingsmethode, impliceert dat geld en betaalbaarheid zeer belangrijke overwegingen zijn bij het kiezen van nieuwe fitnessproducten. Als iets op waar voor je geld lijkt, betekent dit dat Britten de uitgaande kosten beter kunnen rechtvaardigen, terwijl betalen-naar-gebruik-opties mensen een gemakkelijke, betaalbare manier bieden om hun budget te beheren.
De meest voorkomende reden voor Britten om een fitnessdienst op te zeggen, was het niet meer kunnen betalen (19,2%), gevolgd door niet genoeg tijd om waar voor hun geld te krijgen (11,7%). Dit wordt gevolgd door geen voordelen te voelen (10,8%), niet de verwachte resultaten te krijgen (9,5%) of verveeld te raken met het product of de dienst (9,2%).
Hoe beïnvloeden de kosten van levensonderhoud onze fitnessuitgaven?
Meer dan een vijfde van de Britten (22,4%) zei dat ze, gezien de stijgende kosten van levensonderhoud, prioriteit zullen geven aan algemene gezondheid en welzijn boven fitness- en fitnessproducten.
Als het gaat om de gezondheids- en fitnessproducten die Britten prioriteit zullen geven, zei 23,3% dat gezonde boodschappen hun belangrijkste bestedingsgebied zullen blijven, gevolgd door algemene gezondheidssupplementen (16,6%). 16,3% zei dat ze prioriteit zullen geven aan fitnesskleding en 14,7% zal stevig vasthouden aan hun sportschoollidmaatschap, terwijl 10,2% vasthoudt aan hun fitnesslessen.
Andere belangrijke bestedingsgebieden, waar Britten aan spenderen, zijn fitnessapparatuur (9,7%) en online fitnessabonnementen/-apps (7,6%), wat suggereert dat thuistrainingen opnieuw de norm kunnen worden om kosten te besparen.
Kosten die als eerste worden bezuinigd zijn personal trainers (6,3%), studiopassen (6,4%) en sport- en fitnessvakanties (6,7%).
Om hun favoriete fitnessproducten te kunnen blijven betalen, zeiden Britten dat ze tijdens het winkelen het meest naar aanbiedingen zouden kijken (25%), gevolgd door meer nachten thuis (20,3%) en minder sociale drankjes en diners uit (19,9%) ). 17,4% zei ook dat ze bereid zouden zijn om goedkopere producten van mindere kwaliteit te kopen, terwijl 17% zei dat ze minder vakanties zouden nemen.
Bericht om mee naar huis te nemen
Zelfs in het licht van de stijgende kosten van levensonderhoud, is het duidelijk dat volwassenen in het VK nog steeds een passie hebben voor het behouden van hun gezondheid en fitheid. Of het nu gaat om hun trouwe lidmaatschap van de sportschool, hun favoriete trainingsles of een nieuwe set trainingskleding voor een boost van zelfvertrouwen, Britten weten wat hen een goed gevoel geeft en zijn bereid om te doen wat nodig is om hun positieve gewoonten te behouden.
Methodologie
We hebben 2.045 Britse volwassenen ondervraagd over hun bestedingspatroon met betrekking tot producten en diensten op het gebied van gezondheid, welzijn en fitness. De vragen waren meerkeuzevragen, waarbij sommige vragen de mogelijkheid boden om meer dan één relevant antwoord te selecteren en indien nodig aanvullende kwalitatieve gegevens toe te voegen.
De resultaten werden uitgesplitst naar geslacht, leeftijd, woonplaats en beroepssector.
*Gemiddelde levenslange uitgaven berekend op basis van de gemiddelde levensverwachting van 81 jaar (79 voor mannen, 82,9 voor vrouwen).